Goed slapen, doe je zo!

Het is natuurlijk heerlijk, goed kunnen slapen. Daarnaast is het ook nog eens supernuttig. De gevolgen van slecht slapen liegen er niet om. Denk aan bijvoorbeeld concentratieproblemen, meer kans op diabetes, meer angstgevoelens, minder goed zien. Kortom, allemaal dingen die je wil voorkomen. Gelukkig gaat in heel veel gevallen het slapen goed. 

Wanneer gaat het slapen slechter? 

Het kan slechter gaan als je bijvoorbeeld in ploegen werkt. Het slaapritme kan dan wat verstoort raken. Het kan ook slechter gaan met slapen als je bijvoorbeeld last hebt van stress. Vaak gaat dat in combinatie met gedrag dat ook nog weer slecht slapen uitlokt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld, veel beeldschermgebruik, piekeren, etc. Ook als je ouder wordt, zul je soms minder goed slapen. Over het algemeen slapen ouderen minder goed. 

goedkope-boxspring

6 tips 

6 tips die kunnen helpen: 

  • De laatste drie uur voor het slapen gaan geen beeldscherm meer. 
  • De laatste drie uur voor het slapen gaan, niet meer eten. 
  • Een slaapritueel, dit kan je helpen jouw geest en lichaam voor te bereiden op het slapen. 
  • Een stuk uit een boek lezen voor het slapen gaan. 
  • Overdag genoeg geestelijke en fysieke uitdaging. 
  • Voor het slapen gaan, bedenken waar je dankbaar voor bent. 

Een goede boxspring 180×200 

Niets zo fijn als een goed bed. Als een boxspring 180×200 dat is, wat er nodig is voor een goede nachtrust, dan is dat fantastisch. Soms is de oplossing om weer goed te slapen ook gewoon een goed bed, zoals deze boxspring 180×200.  

Goedkope boxspring 

Natuurlijk hoef je niet altijd de duurste boxspring te kopen. Een goed bed kan ook een goedkope boxspring zijn. Het belangrijkste is een goede slaap. Voor sommige mensen is daarvoor een dure of goedkope boxspring nodig, voor anderen is een goed kussen van belang. Want, ja ook een goed kussen kan veel verschil uitmaken. 

Stress 

Toch is heel vaak stress de grootste boosdoener, als het aankomt op slecht slapen. Soms heb je een moeilijke periode en heeft jouw hoofd gewoon veel om te verwerken. Bijvoorbeeld als je in de rouw bent of na een scheiding. Dan kan een nacht onrustig zijn. Het belangrijkste is, om te beseffen dat dit een periode is. Hou jij je vooral aan rust, rein en regelmatig en heb je ondertussen genoeg ruimte voor dat wat jij nodig hebt? Dan gaat een mindere periode vaak vanzelf weer voorbij. In geval van bijvoorbeeld extreem slecht slapen en sterke angsten is het natuurlijk verstandig om naar jouw huisarts te gaan.