Google Penguin (2012)

maart 29, 2021 Door Picassa.nl

Oud nieuws wellicht, maar de Google Penguin update van 2012 blijft nog altijd actueel. In 2012 heeft Google met het project Google Penguin een grote stap gezet om linkbuilding te hervormen met nieuwe richtlijnen. Waar je vroeger startpagina’s vol kon plaatsen met jouw website link, is dat sinds Google Penguin niet altijd meer zo succesvol.

Kort samengevat zorgt de update van Google ervoor dat linkschema’s worden herkend om vervolgens te beboeten met een negatieve ranking. Het dumpen van je website link op allerlei pagina’s is sindsdien niet meer automatisch waardevol en heeft zelfs een groot risico om je website uit de zoekresultaten te verwijderen.

Wat wel werkt is je linkbuilding veel kwalitatiever aan te pakken. Dat werkt voornamelijk door gebruik te maken van 2 pijlers. Eerst is het belangrijk om kwalitatieve links te zoeken, van websites die over hetzelfde onderwerp gaan en/of binnen dezelfde categorie vallen. Hierbij geldt, hoe beter de link aansluit bij jouw website hoe beter dit scoort. Ten tweede moet je kijken naar scorende websites. Bewezen websites met bezoekers die linken naar jouw website zullen hoger gewaardeerd worden dan websites die geen bezoekers hebben of relatief nieuw zijn.

Door de Google Penguin update moet het speelveld gelijker worden en iedere (nieuwe) website de kans geven zich tussen de zoekresultaten te plaatsen. Hiervoor moet je relevant zijn met je eigen content, bezoekers aan je binden maar bovenal de linkbuilding volgens de Google Penguin richtlijnen uitvoeren.