/
Nieuws
/
Linkbuilding: hoe zit het nu precies?

Linkbuilding: hoe zit het nu precies?

linkbuilding

Een van de factoren voor de vindbaarheid van een website, is door middel van linkbuilding. Hoe goed en snel een website gevonden wordt, hangt onder andere af van voldoende en relevante externe links. Deze externe links worden ook wel backlinks genoemd. Daarnaast zijn er nog andere factoren die meespelen bij een goede linkbuilding strategie. Stap voor stap zullen wij hier uitleggen hoe je linkbuilding op een gestructureerde manier kunt toepassen op jouw website.

Google heeft zelf aangegeven dat de volgende 3 punten van belang zijn als het gaat om vindbaarheid in de zoekmachines. Deze punten zijn backlinks, content en rankbrain. Rankbrain is het AI-systeem van Google dat door middel van machine learning de juiste zoekresultaten kiest.

Interne en externe backlinks

Er zijn verschillende soorten backlinks die je kunt gebruiken. Wij maken hier een onderscheid tussen interne en externe backlinks. Interne backlinks verwijzen een gebruiker door naar een andere pagina op dezelfde website. Je kunt interne links gebruiken om bezoekers naar goede of relevante pagina’s door te sturen. Daarnaast heeft het gebruik hiervan een positief effect op de domeinautoriteit van jouw website.

Externe links verwijzen naar een andere website. Deze worden voornamelijk gebruikt voor SEO. Ook kun je met externe links de trust flow en het link profiel van jouw eigen website mee opbouwen. Daarbij is het ook handig als andere betrouwbare websites via externe links naar jouw website verwijzen. Voor klanten die SEO willen is het gebruik van externe links een handige manier om hun zoekwoorden hoger in Google te laten ranken. Stel dat een klant sneller gevonden wil worden op het zoekwoord ‘opblaasbaar zwembad’, dan zul je de websitelink op dat woord moeten zetten.

Kwaliteit boven kwantiteit

Google geeft de voorkeur voor goede content kwaliteit boven content kwantiteit. Ze letten ook goed op het misbruiken van links. Als Google doorheeft dat links voornamelijk worden gebruikt uit een marketingperspectief, dan kan de website een penalty ontvangen. Dit komt natuurlijk niet ten goede aan de vindbaarheid van de site. Spam daarom niet alles vol met marketing links, maar verspreid deze over een geruime periode.

Ga ook niet content schrijven alleen om het feit om nieuwe content te creëren. Nieuwe content moet een duidelijk doel hebben, namelijk relevant zijn voor de desbetreffende website of pagina én om informatief te zijn. Als je te vaak en te snel nieuwe content op jouw pagina plaatst, dan kan Google dit zien als spam. Dit komt niet ten goede voor de score van jouw website of pagina.

Blijf relevant en up-to-date

Voor een goede website score is het van belang dat de content die erop wordt geüpload zo relevant mogelijk is. Dat wil zeggen dat je een website over wonen niet vol moet gaan spammen met artikel over sport. Houd de content relevant aan de website of pagina waar je op gaat plaatsen. Daarnaast is het van belang om regelmatig nieuwe content te maken of om content te herschrijven. Google ziet dan dat er actief aan de website wordt gewerkt, wat weer voor een positieve ranking zorgt.