Online marketing en offline marketing de perfecte mix
Als je aan de slag gaat met marketing moet je eerst een marketingstrategie hebben. Ga je voor online marketing of voor offline marketing? Of een combinatie van deze twee? Een samenvoeging van online- en offline marketing leidt meestal tot het beste resultaat.
Zeven generaties
Op dit moment zijn er zeven primaire generaties:
- 1925-1940, stille generatie
- 1941-1955, babyboomers
- 1956-1970, generatie X
- 1971-1985, pragmatische generatie
- 1996-2000, generatie Y (Millenials)
- 2001-2015, generatie Z
- 2016-2030, generatie Alpha
Vier van deze generaties leefde al lange tijd voordat het internet bestond. Deze generaties vinden kranten, tv, radio en andere offline kanalen vaak prettiger. Ook deze mensen wil je bereiken.
Voordelen van de combinatie online- en offline marketing
Online marketing biedt natuurlijk enorm veel voordelen. Je hebt een groot bereik en de resultaten zijn meetbaar. Het is belangrijk om de voordelen van offline marketing niet te vergeten. Er zijn namelijk een aantal voordelen aan offline marketing die zeker een verschil kunnen maken, in combinatie met online marketing.
Met marketing wil je een groot publiek bereiken. Met offline marketing bereik je de mensen die niet online te vinden zijn. Offline marketing helpt je om een netwerk op te bouwen. Sommige mensen wisten misschien niet eens van jouw bestaan af. Niet iedereen vertrouwt alle websites online. Offline marketing helpt je om de geloofwaardigheid (online) te vergroten.
Marketing uitbesteden
Veel bedrijven hebben geen eigen marketingafdeling. Er zit vaak maar een persoon binnen het bedrijf die verstand heeft van een deel van het marketingvak. Online marketing is namelijk een vak apart. Je moet alle trends en ontwikkelingen constant volgen, om voor te blijven op je concurrenten. Dit is voor een persoon vaak te veel werk. Bedrijven besteden daarom (een deel) marketing uit aan een online marketing bureau. Een online marketing bureau is altijd op de hoogte van de nieuwste innovaties en trends. Ze beschikken over de juist ervaring en kennis om jouw bedrijf naar de top te brengen. Een online marketing bureau biedt meestal een aantal diensten aan. Zo helpen ze jouw bedrijf met SEO, Google Ads, het verbeteren van de website, Facebook en Instagram advertising en creëren ze content voor social media.